HVB-hemmen spelar en viktig roll i vårt samhälle genom att erbjuda trygghet, stöd och utvecklingsmöjligheter för barn och ungdomar som lever under svåra förhållanden. I Sverige finns många HVB-hem som utför ett utmärkt arbete.
Engagerade medarbetare driver dessa hem och möter dagligen barn och ungdomars behov och utmaningar. Hemmen specialiserar sig på psykosocial problematik och stödjer ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Många HVB-hem gör verklig skillnad i ungdomars liv. Att driva ett HVB kräver stor noggrannhet och engagemang. Verksamheterna måste följa komplex lagstiftning och höga kvalitetskrav. IVO ansvarar för att säkerställa efterlevnaden av dessa krav. Tyvärr skapar deras agerande frustration inom branschen. Många aktörer upplever att reglerna är svåra att tolka. Dessutom kan tillsynen kännas onödigt strikt och tidskrävande. Trots dessa utmaningar fortsätter HVB-verksamheterna att sträva efter förbättringar.
Tvetydigheter i lagarna som reglerar HVB-verksamheter
En av de största utmaningarna är tvetydigheterna i lagarna och reglerna som styr HVB-verksamheter. När verksamheter kontaktar IVO för att få klarhet i hur dessa regler ska tolkas, får de ofta svaret att ”man får bedöma från fall till fall”. Detta skapar osäkerhet och försvårar arbetet för HVB-hemmen som vill följa lagen. Om det finns lagar och regler borde det vara myndighetens ansvar att ge tydliga besked. IVO kan inte lägga ansvaret på verksamheterna att själva tolka tvetydiga regler.

Ett annat problem är hur IVO hanterar stängningar av HVB-hem. Beslut om stängning tas ofta abrupt och utan förvarning. I vissa fall har ungdomar endast fått några dagars varsel innan de tvingats flytta. Detta strider mot barnkonventionens principer om att alltid sätta barnets bästa i centrum. Patrick Barringer, avdelningschef på IVO Syd, uttryckte i en intervju den 12 april att det är socialtjänstens ansvar att hitta nya platser för de ungdomar som måste flytta.
Mediernas roll och påverkan
Medier spelar en avgörande roll i hur HVB-verksamheter uppfattas av allmänheten. Tyvärr rapporterar vissa nyhetskällor ensidigt och okritiskt. Detta ofta genom att citera IVO utan att ifrågasätta vare sig innehållet eller processen. Detta riskerar att skapa en negativ bild av HVB-branschen som helhet och lägger orättvist mycket skuld på verksamheterna.
SVT skriver i sitt reportage om stängningen av ett HVB att ”SVT har försökt komma i kontakt med flera personer från företaget”. Hur kan en verksamhet ge en kommentar om IVO:s beslut när ingen information om vad IVO har anmärkt på är känd?
Det är inte ovanligt att medier rapporterar om stängningar innan HVB-hemmen har fått ta del av fullständiga beslut från IVO. Detta gör det nästan omöjligt för verksamheterna att ge kommentarer eller en korrekt bild av situationen. Konsekvensen är ofta att allmänhetens förtroende för HVB-branschen skadas. På sikt kan detta leda till att fler hem tvingas stänga – inte på grund av dålig kvalitet, utan på grund av bristande stöd och orimlig granskning.
Rättssäkerheten i fokus
Efter att ha granskat ett aktuellt IVO-beslut om stängning av ett HVB-hem i Mellansverige har flera brister i IVO:s beslutsunderlag identifierats. IVO har, bland annat, fattat beslut baserat på missade registerutdrag för personal som inte ens är verksam i organisationen. IVO hänvisar också till tre medarbetare med samma initialer.
HVB-hemmet har ställt en fråga till IVO angående ursprunget till de uppgifter som myndigheten har använt, men har ännu inte fått något svar.
Felaktiga påståenden och bristande faktakontroll
- Felaktiga påståenden om anställd med brottshistorik: IVO:s beslut påstod att en brottsdömd person hade varit anställd i verksamheten. Detta kunde dock motbevisas med dokumentation. Ingen sådan person har varit anställd i verksamheten överhuvudtaget.
- Missvisande information om registerkontroller: IVO hävdade att sex anställda inte genomgått korrekt hantering av registerutdrag. Detta visade sig dock vara felaktigt. IVO hade hänvisat till tre medarbetare med samma initialer. En av de påstådda registerkontrollerna var felaktig eftersom den avsåg skollagen, och inte det aktuella regelverket för HVB-verksamheter.
- Ogrundade krav på lagring av registerutdrag: Beslutet inkluderade krav som saknar rättslig grund. IVO påstod att en medarbetare som anställdes 2021 inte hade genomgått nödvändig registerkontroll. Detta trots att registerutdrag enligt gällande regler ska sparas i högst två år. Hur kan IVO vara så ovetande om arkivlagen, när detta har så stor betydelse för rättssäkerheten?
Enligt socialtjänstlagen ska tillsynsmyndigheter erbjuda råd och vägledning för att verksamheter ska kunna åtgärda brister. I flera fall verkar IVO ha underlåtit att ge detta stöd, vilket väcker frågor om myndighetens egen efterlevnad av lagen. Nu börjar även intern kritik mot IVO att framkomma från egna medarbetare.
Vad behövs framöver?
För att stödja HVB-branschen och säkerställa att de mest utsatta barnen får den hjälp de behöver, krävs följande:
- Tydligare lagstiftning och riktlinjer: För att eliminera tvetydigheter som skapar osäkerhet och försvårar arbetet för HVB-verksamheterna.
- Transparens och rättssäkerhet: IVO:s beslut måste baseras på korrekta och verifierbara fakta.
- En mer balanserad mediabevakning: Journalister bör ifrågasätta alla parter och ge HVB-verksamheter en rättvis chans att uttala sig.
Genom att förbättra dialogen mellan IVO, HVB-verksamheter och medier kan man skapa en tryggare och mer stabil framtid för Sveriges barn och ungdomar.
Vem ersätter de drabbade verksamheterna?
När HVB-hem stängs på grund av felaktiga beslut eller bristande grund för tillsyn, drabbas inte bara verksamheterna själva. Även de unga som HVB-hemmen har ansvar för drabbas. Vem ska stå till svars för de förluster som dessa hem tvingas bära? Och ännu viktigare, vem tar ansvar för de barn och ungdomar som nu riskerar att stå utan trygghet och kontinuitet i sin omsorg?
För att skapa en hållbar och rättssäker verksamhet är det avgörande att tillsynsmyndigheter och medier uppfyller sina ansvar. Dessutom måste HVB-verksamheterna ges rättvisa förutsättningar att verka i en komplex och utmanande miljö.
Frågan om vem som ska ersätta de drabbade verksamheterna på grund av IVO handlar inte bara om ekonomisk kompensation. Det handlar om att säkerställa att barns bästa alltid sätts i första rummet, även i svåra beslutssituationer. Dessutom handlar det om rättvisa, transparens och respekt för de verksamheter som dagligen gör en ovärderlig insats för samhället.
Huvudkontor
Trädgårdsgatan 5, 642 35 Flen
070-497 82 43, 076-760 07 89
infoඞskonbergahem.se
№ 556803-1040